21 kwietnia 2021 roku, w formie wideokonfewrencji, odbyło się posiedzenie Trójstronnego Zespołu ds. Żeglugi i Rybołówstwa Morskiego. Stronę rządową reprezentowali: p. Marek Gróbarczyk, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Grzegorz Witkowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, p. Anna Goławska  Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia.

Poruszono następujące tematy:

W zakresie perspektyw rozwoju polskiej żeglugi promowej (Unity Line, PŻB, Euroafrica), w związku z silna konkurencja na rynku, strona społeczna wskazała na konieczność wyposażenia ww. przedsiębiorstw w promy, z uwagi na stopień zużycia tych, którymi dysponują. Strona związkowa zaapelowała o stworzenie program rozwoju, a także pilny zakup promów przez armatorów (produkcja nowego promu trwa kilka lat). Strona armatorów również poparła ten wniosek. Reprezentujący kierownictwo PŻB (Prezes A. Madejski i Dyrektor A. Wróblewski) nie podzielali obaw strony społecznej zapewniając, że są środki na budowę promów w polskich stoczniach, co przyczyni się również do rozwoju polskiej gospodarki. Postulowali, aby ten temat poruszyć w trybie roboczym, w gronie zainteresowanych. Marek Gróbarczyk wyjaśnił, że sytuacja promowa jest niestabilna, dlatego konieczna jest współpraca pomiędzy armatorami w tym zakresie, ale najważniejszy jest program dotyczący budowy jednostek, który czeka na decyzje MF i Premiera. Jest on kluczowy dla całej branży. Po akceptacji przez Premiera, przekazane zostaną zainteresowanym szczegóły programu.

W zakresie szczepień marynarzy przeciw Cocvid, pani minister wyjaśniła, że narodowy program szczepień przebiega sprawnie. Zgodnie z planem, do 10 maja wszyscy, którzy ukończyli 18 rok życia otrzymają skierowanie i będą mogli się zaszczepić. Dodatkowo wprowadzona będzie możliwość szczepień przez firmy. Strona społeczna uznała, że w branży żeglugowej priorytetowe szczepienia przeciw Covid znajdują swoje uzasadnienie, z uwagi na zmagania związane ze zmianą załóg, a także na fakt, że marynarze odgrywają kluczową rolę w globalnym łańcuchu dostaw, w tym materiałów medycznych.

Związki zawodowe wyraziły zaniepokojenie planami wykluczenia marynarzy z zakresu oddziaływania dyrektywy PE i RE w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w UE. Przedstawiciel strony rządowej poinformował, że należy brać pod uwagę uwarunkowania tradycji i specyfiki każdego państwa oraz jego sytuacji społeczno-gospodarczej, również w kontekście wymogu osiągania tego stanu w drodze rokowań zbiorowych. Problemem jest również jednoznaczne zdefiniowanie wynagrodzenia w kontekście przynależności bandery oraz kraju pochodzenia zatrudnionych przez armatora. Prace trwają w grupach roboczych

Następnie poruszono również kwestie tzw. marynarskiego PIT. W zakresie rozszerzenia zwolnień podatkowych, czy tzw. abolicji podatkowej. Kwestia ta objęta jest wspólnymi zasadami UE.

Omówiono sytuację w Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa.

Odbyła się dyskusja na temat ratyfikacji przez Polskę Konwencji MOP nr 185 dotyczącej dokumentów tożsamości marynarzy z 2003 r. Partnerzy społeczni pozytywnie wypowiedzieli się wobec związania się przez Polskę tą Konwencją. Przedstawicielka MRPiT podkreśliła, że Konwencja ta dotyczy kwestii związanych z przekraczaniem granic, wszelkie działania związane z jej ratyfikacją powinny zostać uzgodnione z MSWiA.

(źródło: Departament Dialogu i Partnerstwa społecznego MRiPS)