23 lutego 2022 r. odbyło się, w formie wideokonferencji, posiedzenie Zespołu Trójstronnego ds. Przemysłu Motoryzacyjnego. W spotkaniu wzięli udział członkowie Zespołu reprezentujący związki zawodowe, organizacje pracodawców oraz stronę rządową. Ze strony rządowej w spotkaniu uczestniczyli: Pani Anna Schmidt, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej oraz Pan Mariusz Golecki, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii oraz przedstawiciele: Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej i Ministerstwa Finansów.

Podczas posiedzenia Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych Konfederacji Lewiatan przedstawił propozycje wsparcia dofinansowania szkoleń zawodowych dla pracowników zakładów znajdujących się w trakcie przestojów w produkcji. Przedstawiciel Konfederacji Lewiatan przypomniał, że propozycja wsparcia dofinansowania szkoleń w trakcie przestojów w produkcji powstała podczas rozmów o sytuacji przemysłu motoryzacyjnego prowadzonych w październiku 2021 r. Zaproponowano, aby nakłady na szkolenia w okresie przestoju wynosiły tyle ile wynosiłyby nakłady na wsparcie pracowników i przedsiębiorców w okresie postojowym. Zaznaczył, że jedynie przedsiębiorstwa z sektoru małych średnich przedsiębiorstw mogą skorzystać z pomocy publicznej w zakresie szkoleń pracowników. Następnie poinformował o przedstawieniu i omówieniu z przedstawicielami Ministerstwa Rozwoju i Technologii propozycji programu wsparcia szkoleń na wzór węgierski.

Uzgodniono powołanie zespołu roboczego, którego zadaniem będzie wypracowanie zakresu przedmiotowego dostosowania mechanizmu szkoleniowego przy uwzględnieniu modelu udzielania pomocy publicznej.

Kolejny punkt posiedzenia dotyczył przedstawienia przez strony pracodawców i pracowników propozycji uruchomienia przez Rząd programu bazującego na wsparciu ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pn. „Programu pomocy i ochrony miejsc pracy i wynagrodzeń dla przedsiębiorców i pracowników przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, na zasadach wprowadzonych ustawą antycovidową z 31 marca 2020 roku”; wprowadzenia regulacji umożliwiających elastyczne rozliczanie czasu pracy oraz wprowadzenie instrumentów wspierających utrzymanie miejsc pracy i wynagrodzeń. Ekspert Konfederacji Lewiatan zwrócił uwagę na potrzebę wyboru instrumentu wsparcia branży motoryzacyjnej. Jako podstawowy fundusz finansowania wskazał Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Ponadto zauważył, że kluczowe jest rozpoczęcie prac nad opracowaniem instrumentu prawnego, który umożliwi uelastycznienie organizacji i czasu pracy.

Przedstawiciel Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej poinformował, że proponowany program wsparcia jest kosztowny. Według wyliczeń rozwiązanie dotyczące przestoju ekonomicznego wyniosłoby ponad 2 mld zł, a dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników – 3 mld 700 mln zł.  Poinformował także o aktualnym stanie środków pieniężnych Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Ponadto, zwrócił uwagę, że pomoc tylko dla branży motoryzacyjnej będzie spełniać przesłanki pomocy publicznej która będzie wymagała uzyskania zgody Komisji Europejskiej.

W toku dyskusji ustalono, że partnerzy społeczni ponownie przygotują propozycję wsparcia dla branży, którą następnie przedstawią stronie rządowej.

(Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego MRiPS)