W dniu 29.03.2022 r. w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się posiedzenie – w formie wideokonferencji - Trójstronnego Branżowego Zespołu do Spraw Transportu Lotniczego i Obsługi Lotniskowej. Posiedzeniu przewodniczył Marcin Horała, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Współprzewodniczący ze strony rządowej.

W związku ze zmianą przedstawicieli po stronie pracodawców, przyjęto nowy Regulaminu Zespołu. Wybór nowego współprzewodniczącego Zespołu ze strony pracodawców odbędzie się na najbliższym posiedzeniu.

Przedstawiciele związków zawodowych wnioskowali o objęcie Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej uprawnieniami analogicznymi, jak pracowników straży pożarnej, wynikającymi z przepisów o emeryturach pomostowych (podobny charakter pracy). Przedstawiciel Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej wyjaśnił, że podstawowym aktem prawnym regulującym tą kwestię jest ustawa o emeryturach pomostowych z dnia 19 grudnia 2008 r. Istotą emerytury pomostowej jest świadczenie pieniężne przysługujące pracownikom wykonującym pracę w szczególnych warunkach lub o charakterze szczególnym. Przepisy określają zakres przedmiotowy i podmiotowych uprawnień, natomiast obecnie trwają dyskusje w tym obszarze na Radzie Dialogu Społecznego.

Następnie odbyła się dyskusja dotycząca sytuacji w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. W związku z kryzysem branży lotniczy oraz trudną sytuację finansową, w Agencji został wdrożony plan modernizacji. Jednym z jego elementów jest nowy regulamin wynagradzania, który ma zapewnić stabilne zarządzanie finansami w kolejnych latach. Zdaniem autorów programu wprowadza on jasne i transparentne zasady wynagradzania. Dokument ten, został wypracowany wspólnie ze stroną społeczną i zaakceptowany przez Ministra Infrastruktury. Nowe zasady wynagradzania  zostały jednak zanegowane przez grupę kontrolerów lotniczych. Odbyło się szereg spotkań w celu rozwiązania konfliktu, jednak do chwili obecnej nie uzyskano porozumienia.

W dalszej części spotkania związki zawodowe zwróciły uwagę na problemy wynikające z zawierania umów typu B2B, jakie dotyczą mechaników lotniczych oraz personelu pokładowego. Umowy te mają charakter cywilno-prawny, w związku z czym objęci nimi pracownicy nie mogą korzystać z szeregu  uprawnień. Związki zawodowe zaapelowały, żeby rozważyć wprowadzenie do prawa lotniczego ograniczeń w zakresie zawierania tego typu umów. Uzgodniono, że strony Zespołu prześlą do Sekretariatu Zespołu wstępne propozycje ww. kwestii.

(źródło: Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego MRiPS)