13 kwietnia 2021r. w formie wideokonferencji odbyło się posiedzenie Zespołu Trójstronnego do spraw prowadzenia dialogu społecznego w sektorze portów morskich, pod przewodnictwem p. Grzegorza Witkowskiego, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Omówiona została nowelizacja ustawy o drogach publicznych, która weszła w życie 13 marca 2021 r. Stanowi ona wdrożenie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z marca 2019 roku, w którym trybunał orzekł, że obowiązujący w Polsce system udzielania zezwoleń na przejazd pojazdów o nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 tony należy uznać za sprzeczny z przepisami unijnymi.
Zgodnie z nowelą po drogach publicznych dopuszcza się ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t, z pewnymi wyjątkami i zastrzeżeniami. Ustawa przewiduje bowiem, że samorządy będą mogły wprowadzać ograniczenia w ruchu pojazdów o nacisku na oś napędową do 11,5 tony. Nowela zakłada bowiem, że ruch pojazdów ciężkich, np. ciężarówek czy tirów, będzie mógł być ograniczony przez zarządcę drogi (za pośrednictwem znaków drogowych) lub samorządy (uchwała rady gminy/miasta).Zarządcy dróg na poziomie powiatowym i gminnym uzyskają uprawnienia do ustanawiania zakazów ruchu dla ciężkiego transportu drogowego, a straże miejskie i gminne będą mogły kontrolować, czy przepisy nie są łamane. Nowe przepisy przewidują kary pieniężne za naruszenia przepisów dotyczących zakazu ruchu pojazdów ciężkich. Wysokość kary będzie zależała od procentu przekroczenia nacisku osi - im wyższy procent przekroczenia dopuszczalnego nacisku osi napędowej na danej drodze, tym wyższa kara pieniężna.
Od wydania wyroku przez TSUE pojazdy o dopuszczalnym nacisku osi napędowej do 11,5 tony mogą swobodnie poruszać się po wszystkich drogach publicznych w Polsce bez jakichkolwiek ograniczeń.
Na spotkaniu poruszano przede wszystkim kwestię odpowiedzialności załadowców za przekroczenie przez pojazd wyjeżdżający z ładunkiem z terminalu portowego maksymalnego dopuszczalnego nacisku na oś i stosowanych przez ITD praktyk karania załadowców, zamiast przewoźników, za ewentualne przeładowanie
Ustalono, że w najbliższym czasie przedstawiciele Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego województwa pomorskiego i zachodniopomorskiego odbędą spotkania lokalnie z przedstawicielami rad interesantów portów oraz zarządów portów morskich w celu omówienia stosowanej praktyki w zakresie nakładania sankcji na podmioty wykonujące czynności ładunkowe w związku z zakazami i ograniczeniami w ruchu pojazdów o osi napędowej do 11,5 t, o których mowa w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.
Główny Inspektorat Transportu Drogowego na podstawie wniosków z ww. spotkań lokalnych przedstawi ujednolicone stanowisko w sprawie interpretacji stosowania przesłanek w zakresie nakładania na załadowcę sankcji, o których mowa w ustawie o drogach publicznych, .
Stanowisko przedstawione przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego zostanie użyte w procesie szkoleń inspektorów transportu drogowego.
 (źródło: Departament Dialogu i Partnerstwa społecznego MRiPS)